• 1404/08/11 - 10:48
  • 66
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

امتداد اقتدار | قدرت فرهنگی ایران را به مردم آفریقا معرفی می‌کنیم

تهران- ایران: مهدی بیگی به تازگی به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا منصوب و به این کشور اعزام شد. او برنامه اصلی ماموریت اش در این کشور آفریقایی را تمرکز بر معرفی دستاوردهای ایران و تقویت روابط فرهنگی دوجانبه با آفریقا بیان کرد.

وی برنامه‌های خود را برای گسترش روابط فرهنگی میان ایران و کنیا تشریح کرد و با تأکید بر سابقه تاریخی این روابط، هدف اصلی ماموریت خود را معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی، فناوری، فرهنگی و موضوع زنان به مردم کنیا و قاره آفریقا دانست.

بیگی گفت: برنامه‌های رایزنی فرهنگی در کنیا شامل برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه‌های علمی، فناوری، فرهنگی و موضوع زنان، فعالیت در فضای مجازی، آموزش زبان فارسی و برگزاری جلسات در دانشگاه‌های مختلف کنیا است.

همچنین، وی بر همکاری با موسسات و نهادهای فعال ایرانی در کنیا، مانند آی هیت ایران، تأکید کرد تا از این ظرفیت‌ها برای معرفی بیشتر ایران به مردم کنیا و آفریقا بهره‌برداری شود.

رایزن فرهنگی ایران درباره جذابیت‌های کنیا برای مردم ایران ابراز کرد: کنیا از نظر طبیعی و گردشگری دارای جاذبه‌های فراوانی است که گردشگران ایرانی را به خود جذب می‌کند.

وی به سابقه روابط بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در گذشته، مسافرانی از ایران برای امور تجاری به کنیا سفر کرده و در آنجا ساکن شده‌اند، از جمله بلوچ‌ها و شیرازی‌ها که سابقه حضور آنها به بیش از ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این امر نشان‌دهنده علقه تاریخی کنیا به ایران و تمایل به گسترش روابط فرهنگی است. از جذابیت‌های کنیا می‌توان به قبیله ماسایی با فرهنگ خاص خود اشاره کرد که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بازتاب گسترده‌ای داشته است. همچنین، از نظر اقتصادی، چای کنیایی در خانه‌های بسیاری از ایرانیان مصرف می‌شود.

رایزن فرهنگی ایران در کنیا، در مورد روابط دانشگاهی میان ایران و کنیا بیان کرد: این روابط در حال حاضر آن طور که انتظار می رود، گسترده نیست. در این مسیر، چالش‌های فرهنگی نیز وجود دارد. جامعه کنیا بر پایه نظام قبیله‌ای استوار است که با ساختار جامعه ایران متفاوت است. از نظر مذهبی، حدود ۸۵ درصد جمعیت کنیا مسیحی، ۱۱ درصد مسلمان و بقیه پیروان ادیان دیگر هستند. چالش اصلی، فاصله جغرافیایی میان دو کشور است که می‌تواند مانعی برای گسترش روابط باشد، اما فضای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این فاصله را کاهش داده و زمینه‌ای برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی به کنیا فراهم می‌کند.

وی درباره امکان صادرات محصولات فرهنگی ایران به کنیا، ابراز کرد: تجربه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی ایران در کنیا نشان‌دهنده استقبال گسترده از صنایع فرهنگی ایرانی است. کنیا به عنوان دروازه ورود به شرق آفریقا، ظرفیت مهمی برای معرفی صنایع فرهنگی، اقتصادی، دارویی و گردشگری ایران دارد. سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به کنیا در چند ماه اخیر و انعقاد توافقات در کمیسیون‌های مشترک، نشان‌دهنده این ظرفیت‌ها است.

بیگی دستاورد مورد انتظار از ماموریت خود به کنیا را ارتقای سطح روابط فرهنگی به یک پله بالاتر دانست و گفت:  در این ماموریت تلاش خواهم کرد ایران را بیش از پیش به مردم کنیا معرفی کنم و قدرت و اقتدار فرهنگی ایران را به افرادی که کمتر با تمدن ایرانی آشنا هستند، بشناسانیم.

 

| ستون سایبری «امتداد اقتدار» به گفت وگو با رایزنان فرهنگی جدید و تازه اعزام شده اختصاص دارد. |

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.